the-wallabys.reismee.nl

11:10
1 bijlage
Little Five

Swakopmund, een plaatsnaam met als achtergrond Duitse roots. Gelegen tegen de kust in midden west Namibië. De buitenwijken oogden saai en de ogenschijnlijk levenloze duinen omsloten Swakopmund. De arme bevolking poogde bij benzine stations, supermarkten en winkels wat geld los te trommelen van mensen met vooral hippe auto's . Vermoedelijk werkt het toch blijkbaar om stoïcijns naast het raampje van de bijrijders stoel te wachten .Wij hadden geen dure kar, maar natuurlijk waren wij in hun ogen rijk.
De vorige dag werden we van de luchthaven in Walvisbaai opgehaald door een bekende van de eigenares van het appartement. De taxi-rit onze eerste kennismaking met het zanderige stoffige leven over de niet geasfalteerde wegen. Een dikke witte SUV Mercedes dropte ons via een uitzicht op de lagoon, in ons koude appartement. De verwarming of heather ontbrak.
De oplossing diende zich aan. Jeroen verschoof de oven richting de slaapkamer en
het cooking system draaide op volle toeren en probeerde ons met alle macht te verwarmen. Het lukte deels. De avond viel en wij ook tevens in ons bed. Moe...

De eerste ochtend in Namibië was een ontbijtje van de uit de "Pick and Pay" de avond ervoor gekochte eten. De ochtend verder gaf ons een blik van het enigszins toeristisch uitziende centrum van Swakopmund en de druk bezochte boulevard bood ons ontspanning met een wandeling naar een piertje en meerdere barretjes. Het uiteindelijk bezochte museumpje was een laagdrempelig bezoek. Via de opgezette wilde dieren belandden we langzaam in de menselijke en mechanische wereld van Namibie. Het prettige informatieve contact met een Nederlandse naar Namibië geëmigreerde vrouw had als snel een wending van een Cheetah Farm tot de altijd complexe relatie tussen donkere-en blanke mensen. Onze indruk was dat er toch een samenhorigheid tussen de bevolking was.
Het avond eten in Swakopmund was een bijzonder smakelijk bezoek aan het visrestaurant "Tug". We werden de hele avond bediend door de gezellige jongen
Kanu.
Maandag 13 Augustus, we melden ons bij Charly Dessert Tour voor een tocht door de grootste duinen van Namibië. De aimabele man Nick vertelde ons over de natuur ,de werking van de duinen en een rijkdom van leven. "The little five" enigszins grappig maar serieus bedoeld, konden we hier vinden: diverse soorten hagedissen, gekko's,
de sidewindersnake oftewel de gehoornde dwergpofadder, en natuurlijk de fascinerende Amaqua Kameleon. Deze leeft dus in een relatieve droogte en niet zoals zijn soortgenoten in tropische vochtige Madagaskar. De Swakopmund rivier was droog, toch blijven ze het hier steevast een rivier noemen. Het enige vocht wat hier terecht kwam was het condens vanuit de zee en de mist. En daar kan het planten- alswel het dierenleven zich mee voeden. Sommige gekko's uitgerust met zwemvliezen konden
zich gemakkelijk uit de voeten zwemmen door complete gangenstelsels in het zand te maken. Andere Gekko's en hagedissen moesten het weer hebben van hun snelheid om zo uit de greep van oa de pofadder te blijven. Deze heeft overigens een magnifieke camouflage, bijna zijn hele lijf onder het zand, zijn ogen liggend bovenop zijn kop liggen boven het maaiveld. Zijn staart puntje fungeert als een lure en imiteert een wormpje.
De jongens genoten volop,bij elke versnelling van Nick in zijn 4wd racemobiel . Het losse zand stoof hoger de duinen op bij elke bocht die we namen. Natuurlijk
gaf dit de nodige hilarireit in de auto. Op en af over de inmiddels gebaande paden. Nick had zijn collega al vooruit gestuurd om de nodige wezentjes te vinden en dat hij er een neus voor had bleek al snel. Het ene na het andere dier werd gevonden, zelfs de gemeen giftige pofadder. Gelukkig was het een koude ochtend en was de slang niet zo snel.
Zo stonden we ook later bij de "daalder" plant, grappige Nederlandse invloed, het dikke blad, de vorm van deze munt zat boordevol met vocht, kopjes thee werden gevuld.
Met water liet Nick zien hoe het zaad van deze plant ontplofte en kon beginnen met ontkiemen. De jongens vroegen of ze een stuk steile duin mochten afglijden en voor dat ze het antwoord hoorden stoofden ze naar beneden. En Jeroen mocht plassen. Nick dropte ons uiteindelijk in Swakopmund en na het geven van wat tipgeld waren we een stuk kennis rijker over het duingebied. We nestelden op een terras enGenoten van genoten van de inmiddels warme zon.

Onderonsje Jeroen en Jelte :
Lol Gr Jelte was het domste jongetje van de groep, totdat Jeroen in de groep kwam en deze hem snel verliet bij al die dommeriken ,omdat hij natuurlijk te dom was ; al snel zagen de gasten dat ze Jeroen misten en smeekten hem om terug te komen in de groep. Want het was de groep van de dommeriken en ja daar moet Jeroen natuurlijk in.maar er was maar 1 groep maar binnen die groep was er toch een slimmerik nodig. Maar gelukkig hadden ze Jelte al , die haalde het niveau omlaag
Maar hij kon wel mooi de auto poetsen. En Jeroen kon dan plussommen tot en met 10 leren, want dat vond hij nog heel moeilijk.maar Jeroen blies het verhaaltje uit haalde een 10+ voor de sommen ,de laagste score was een 3 ,u raadt al van wie..... Tjomme natuurlijk.

EINDEEE

Terug

Sossusvlei en meer ...

Sossusvlei en meer

Na lange rit, via Solitaire, wat wel indruk maakt toch als je ook het boek hebt gelezen van Ton van der Lee over Solitaire zo'n 20 jaar terug .
Op de terugweg ook gegeten in Solitaire in het cafe naar hem vernoemd.
Bij navraag werkt er niemand meer die er toen werkte en woonde. Verder ligt "Moose " begraven onder de boom. Moose de zwager van de eigenaar destijds van het krakkemikkige Solitaire . Stond in de winkel, wist veel van de natuur, vaak goed gemutst en kon niet lezen of schrijven.
Sossusvlei was bijzonder, mooi, maar toch ook een zgn. " kaasmarkt gevoel " als je in de rij staat met zonsopgang om het park in te mogen .
We kregen nummer 27 in de wachtenden rij auto's, mochten betalen bij terugkomst.
Na heel veel gravel, jawel in Sossusvlei zelf 60 km verharde weg, zalig als je dan ook nog doorhebt dat er een snelheidsbegrenzer op de auto zit in de 4WD , dan kun je op de terugweg best lekker doorrijden.
Luchtballonnen boven Sossusvlei , zand en echt 4wd laatste paar km naar Sossusvlei zelf toe. Even spannend voor Nicole, Jeroen was meteen enthousiast maar terugweg was ook Nicole overtuigd, gaaf crossen door het zand.
Onze auto is echt top , kan veel aan en houdt goed grip.
Tent bleek vorige nacht 2 schroeven te missen, wel relevant, dus nadat de vriend van de camping beheerder op weg was geweest naar de loods van de campsite kregen we nog een extra schroef erbij..
Sossusvlei zelf is mooi, goed gezien te hebben, maar mochten we nog eens naar Namibie gaan hoeven we niet opnieuw er naar toe.
De jongens al snel over de graat de hoge duinrug bij Sossvlei op, Jeroen nog even fotograferen,Nicole er enthousiast achteraan.
halverwege het duin werd de hoogtevrees bij Nicole erger, wat werd versterkt door 2 enthousiaste jongens verderop zwaaiend en uiteindelijk op het randje zittend op de top met de benen erover heen bungelend.
Een Franse jongen die achter Nicole liep probeerde haar gerust te stellen, het zijn geen rotsen alleen zand, geniet ook vooral van het uitzicht bleef hij herhalen.
Top gehaald, daarna snel weer terug voor Nicole.
Jongens genieten enorm `, meerdere keren duin afgerold, gesprongen en daarna weer opgeklauterd.
Tjomme daarna met Jeroen nog een rondje over de top gelopen.
De vlei zelf is nu droog met witte klei.
Langzamerhand komen er meer toeristen richting Sossusvlei.
Daarna koffie gemaakt en terug naar het vervolg.
Rijden doen we hier genoeg, zoals ook goed te lezen is in de verhalen van de jongens.
Na de Steenbokskeerkring ( foto momentje ) rechtsaf richting Rooisand campsite.
Na alle dessert een ontvangst in een lodge , zebra's en andere dierenhuiden als vloerkleed, via een schoonmaakster naar de bar geleid, wat gedronken , daarna door naar onze campsite
Als enigen op de camping , wel weer prachtig uitzicht, schijnt de op 3 na beste plek te zijn voor de sterrenhemel.
Na avondeten lekker in bed, goed geslapen, volgende ochtend rond 7uur geluiden , ff nadenken , jawel er wordt gewerkt aan nieuwe gebouwen bij het toilet.
Tijdens ons ontbijt nodigen we de 4 mannen uit voor een kop thee, wat nederig komen ze naar ons toe. Stellen zich netjes voor, willen wel wat praten al is de een daar beter in dan de ander. Ze komen uit Windhoek, werken hier met z'n 4en, volgend week waarschijnlijk weer terug dan afgerond hier, ze zijn zelf Ovambo .
Volgens hun toeval dat ze allen bij dezelfde stam horen.
Verbaasd dat we met 17 miljoen in het kleine NL wonen.
Thee is een beetje " tasteless" zegt er 1 voorzichtig, oeps sorry natuurlijk veel suiker erbij. Gelukkig konden we bieden .
Bij het wegrijden enthousiast zwaaiend en genieten van het contact net als wij .
Het blijft bijzonder dat dit gelijkwaardige contact kennelijk niet zo vanzelfsprekend is hier in Namibie.

Hallo allemaal

Hallo allemaal ik zit nu op een hele coole camping met WIFI en een douche in de natuur echt cool alleen het duurde heel lang me rijden

Rijden
Saaiste kopje ever ik zal hem niet lezen als ik jou was
We gingen rijden we zagen wel een giraffe een gazelle zwijnen stokstaartje dat was wel gaaf maar we gingen wel heel lang rijden vroem vroem vroem vroem vroem vroem vroem vroem en we zijn bij de camping jee en deze camping heeft een leuke geschiedenis

Dierentuin
Op deze camping was een dierentuin er waren heel veel dieren hier zoals leeuwen giraffe en slangen en nog meer en die hebben ze weggedaan omdat ze het niet konden voeren maar ze hebben dus de dieren in het bos gelaten dus ook de leeuwen maar misschien leven ze ergens in het wild hier

Tjomme

Hallo hoe is het in Nederland

Hallo allemaal, hoe is het daar in Nederland? Bij ons in elk geval goed. Maarja, laat ik maar beginnen met het verhaal.

We gingen eten in Solitaire, een heel klein dorpje, en toen we klaar waren moesten we weer rijden. 2,5 uur rijden. Zucht... En dan straks aankomen op een klein boerderijtje ofzoiets... Tenminste, dat dachten we. Want toen we na nog. 2,5 uur aankwamen, bleek het echt een super-de-luxe resort te zijn. MET EEN ZWEMBAD!!! Waar we eigenlijk helemaal niet in hebben gezwommen maar dat maakt ff niet uit EN TOEN ZAG TJOMME OOK NOG EEN TRAMPOLINE!!! Maar dat bleek eigenlijk een groentetuin te zijn maar dat maakt ff niet uit;). Nouja toen gingen we naar de camping zelf en toen gingen we een beetje alles klaarzetten voor de nacht enzo en toen gingen we eten daarna slapen daarna wakker worden en toen werd ik heel erg laat wakker toen gingen we ontbijten en toen alles weer afbreken tandenpoetsen en weer door...

Namib Section of Namib Naukluft National park

1. Namib   Section  of the Namib Naukluft Park

Na gepassioneerde uitleg en Tour met Nic van Charly Desert Tours over the Little Five in de middag naar the regionaal office in Swakopmuof the Ministry of Environment and Tourism ; Directoraten of Wildlife and National Parks.
    Mond vol, achteraf had ik foto's moeten maken zoals Jeroen zei . Een oud vervallen herenhuis. For permits go up the stairs. Dan een gang vol met posters over de natuur en wildlife of Namibia. Uitgezakte leunstoelen. Drie officies, 1 met reception en 1 met permits op eenA4tje geschreven aan de deur hangend.
    Nadat een meneer voor mij weg was bij de permits daar naar binnen.
    Vriendelijk, goed gevulde donkere vrouw, modern kapsel, oversized niet modieuze groene overall aan.
    Heb na uitleg permit binnen om door dit deel te rijden en om een nacht te overnachten. Eerst moest ik kiezen vooraf, daarna bij uitleg en tevens twee dikke ouderwetse stempels : You can stay where you want to, it's for all the 3 sites. Wildkamperen, zin in !
    Eigenaresse appartement sprak ons bij vertrek, naast betalen , veel enthousiasme, lovend over Namibia, ja zij herkende het verschil tussen gekleurde en blanke mensen, zij wilde het ook niet, maar heeft goed vertrouwen dat het de komende generaties steeds zal verbeteren. Zij ziet zeker toekomst voorNamibia.
    De donkere mensen gingen vroeger niet naar school, dat begint nu te komen.Enthousiast verteld ze over de 3 gekleurde kinderen bij haar dochter op school.
    Na verontrustende berichten dat er geen kampeerplekken zouden zijn bij terugkomst Sossusvlei ( we willen liever zelf kiezen zo zijn wij ...), meteen begrip, zij ging het wel ff regelen. En ja hoor sms'je al binnen met een reservering . Top Eveline !
    Volgende dag met wederom zeer enthousiaste en goede uitleg over onze auto met daktenten door driver die de auto kwam brengen op pad.
    Auto volgeladen bij de supermarkt , kun je altijd goed aan Nicole overlaten.
    Jeroen vraagt zich altijd af wat we gaan doen met al die blikjes eten etc.
    Overal op de straat staat wel een donkergekleurde (meestal) man die bv je karretje wil terugrijden, bedoeling is dan om 5 cent te geven, wat echt niets is voor ons.
    Op weg naar het park, heel snel ben je buiten Swakopmund en tsja dan is er niets.. Verharde weg wordt gravenweg, goede gravelweg wordt minder goede gravelweg.
    Onderweg een kameleon op een steen gezien, zelfs lopend en veranderend van kleur.
    WOW !
    Weer later struisvogels, spiesbokken (onyx ) en een gier met rode kop, best dichtbij in een boom.
    Halverwege de middag aangekomen op onze kampeerplek, na nadenken gekozen voor Ganab en niet voor Blutkoppie.
    Reden is dat we bij Ganab volgens de mevrouw van de permits meer kans hebben op zien van dieren bij een waterpole.
    Aangekomen prachtige plek, wat een zonsondergang , Robert Redford liep rond net als in Out of Africa :)
    Gewoon genieten dus, waterpole niet door ons gezien, wel spiesbokken ( beslopen door Jeroen en Tjomme voor de foto) , struisvogels en ook andere vogeltjes en een nachtdier, waarschijnlijk vogel die we veel gehoord hebben, maar niet gezien.
    Daarna onze eerste nacht slapen in de daktenten.
    Morgen door naar camping dicht bij Sossusvlei.

Wild kamperen

Hallo allemaal ik ga jullie vandaag vertellen over wat we vandaag en gisteren gedaan hebben; Wild kamperen. Maar het was wel op een camping. Maar er was helemaal niemand dus ja eigenlijk was het gwn wild kamperen. Maarja het was eerst best wel heel erg saai omdat er helemaal geen andere mensen waren waar je mee kon praten en alles. Maar wat wel cool was was dat we net de huurauto hadden opgehaald en die huurauto had 2 tenten op het dak. Dus daar gingen ik en Tjomme toen Donald Duckjes in lezen. Wat daarna heel cool was was dat we allemaal supercoole dieren zagen. We hadden op die dag al struisvogels, een stokstaartje, verschillende roofvogels en gazellen gezien. En toen werd het avond dus toen gingen we naar de sterrenhemel kijken. Maar toen gingen ik en Tjomme op een gegeven moment de tent in en toen gingen we weer Duckies lezen. En daarna slapen. En toen werden we de volgende ochtend wakker en toen gingen we weer rijden. Nu naar een hele cooooole camping. En echt best wel luxe. Met een zwembad en met WIFI. Nouja nu wilt Tjomme typen dus doeiiii!!!!

Groet Jelte

Hallo in Nederland is het leuk allemaal laat het achter in de reacties

Nou laat ik beginnen met mijn verhaal we waren aan het kamperen op een wildnatuurcamping ik weet niet hoe dat heet precies maar maakt niet uit maar toen gingen we allemaal dieren kijken we hadden heel veel dieren gezien zoals zebra gazelle stokstaartje en kameleon het was heel leuk en toen gingen we wachten op het sterrenbeelden en de sterrenbeelden waren heel mooi en toen gingen we in de tent slapen op het. Dak van de auto slapen omdat daar onze tent op stond en dat was me verhaal laat veel reacties achter want we doen een wedstrijd wie de meeste reacties Onder zijn verhaal krijgt
_________________
{EINDE !!!!!!!!!!!!} Tjomme
____________

Hallo allemaal we zijn in namibie!

Het is heel leuk ik zal jullie kort uitleggen wat gedaan hebben

we Hebben 14 uur gevlogen inclusief overstappen
Daarna kleine vlucht in Namibië
Toen met een taxi naar het appartement
En daar was het heel koud brrrrr
Toen lekker slapen zzzzzzzzzzzzzzzzz
De volgende dag hadden we niet heel veel gedaan dus dat word heel saai om te vertellen dus doe dat ook maar niet
De volgende dag was heel leuk want we gingen met een jeep door de woestijn rijden en we hebben allemaal coole dieren gezien en dat is het tot nu toe Tjomme :)EINDE:)

(en er is een hele coole poortbij ons huisje;)