the-wallabys.reismee.nl

Manuel Antonio NP

Door de regen hebben we de geplande hike in Corcovado niet kunnnen lopen, na afstemming toch gekozen om aan Manuel Antonio NP, het oudste, maar vooral zeer toeristische park, toch een bezoek te gaan brengen .

Belangrijkste doel vooral dieren spotten zoals de luiaard..Na twijfel toch voor een gids gekozen, wetende dat deze de groep soms snel naar het einde brengen voor een nieuwe groep. Via het appartment - loft , was een goede prijs, redelijk comforrtabel, helaas geen raam … Verder een laken wat beter weggegooid had kunnen worden , een wc die na 4 x goed ( meestal ) doortrekt . Dat laatste is niet vreemd en vaker wel dan niet meegemaakt. Ook dat men het liefst het toiletpapier niet in de wc gooit, vanwege risico op verstopping. Vaak keurig verzoek op papier en een afgesloten emmer ernaast. Maar ook pluspunten, Een Tour in MA NP met korting , achter het appartement uit lopend direct bij het strand en op loopafstand van het park MA. (800 meter ) .

begin van de vakantie veel saboteur gespeeldmet z’ n 4-en, laatste dagen zgn. β€œ Shit head β€œ kaartspell , in dit appartement met z’n 4-en op een dubbel bed.

Vroeg eruit, alle vier, voor de guide. Wij zijn dit niet zo gewend, maar het neemt even tijd voordat iedereen heeft betaald, alles is geregeld en je met een gids het park inloopt. Juan was onze gids, samen met mensen uit Frankrijk en USA. Juan vertelde veel en luid met regelmatig een grap tussendoor. Bij kennismaking vertelde hij dat hij ouderling was voor de Jehova getuigen, we hoefden ons geen zorgen te maken, hij zou niet gaan preken over het geloof. Daar heeft hij zich gelukkig ook aan gehouden allerlei informatie kwam voorbij,maar geen religieuze opmerkringen, Hij vertelde veel bv. over de β€œ sloths ”, luiaards.
tweetenige leven vooral nachts en eten alleen bladeren etc. Drietenige iets actiever, eten ook insecten. Niet gevaarlijk , kunnen bij dreiging wel uithalen met hun klauwen wat hard kan aankomen door de hefboomwerking. We hebben ze allebei gezien en zelfs een actieve drietenige sloth, zelfs vastgelegd op film.

Doordat CostaRica bestaat uit een samensmelting van gebieden is de biodiversiteit zo groot in dit land. Helyconias zijn afhankelijk van hummingbirds - kolibries. De uitleg over symbiose en mutualisme was voor Jelte gesneden koek ( soms is biologie nog handig ook ), hier betrof het mutualisme. De Helyconias kunnen niet leven zonder kolibrie, maar de kolibrie heeft voldoende andere planten om van te leven.

Vleermuizen gezien, een baby gevoed door de moeder vastgelegd, na alertheid op de geur een actieve brulaap gezien. De gidsen geven elkaar ook tips en informatie door. Gelukkig laag seizoen , toch best wat mensen . strand ( afgesloten ivm. NP) ziet er prachtig uit, voor ons waren de groepen mensen en het tijdstip midden op de dag niet het moment om te gaan zwemmen. Helaas sanitair gedateerd op sommige plekken, wel heerlijk fruit en frisse Guanabana drank gedronken bij afronding Tour.

Na afronding gegeten bij El Chante , aanrader gids en andere Franse gasten die we daar later ook weer zagen. Terug naar huis lopen, 800 meter moet lukken, maar wel behoorlijk vermoeid door de warmte en hoge luchtvochtigheid. Maar ja toch nog een busje dus dat ging snel. Einde middag nog even langs het strand, maar regen en onweer kwam snel opzetten. Jeroen was al iets verder weg, dus stond later zingend in de tropische regen voor de deur. Regen voelt als een douche in deze temperaturen, alleen voorzichtig zijn met onweer. Volgende dag door om de auto’s te wisselen in San Jose en dan voor onze laatste dagen naar de Caribische kust.

Geno

de beide soorten luiaards gezien. Helemaal top. Leuk die aapjes bij jullie appartement. Op naar de Caribische kust. Ben benieuwd wat die nog brengt