the-wallabys.reismee.nl

Weer thuis na Caribische kust Costa Rica

Einde van de vakantie doorgebracht aan de Caribische kust, reggae, relax, backpackbestemming…alles klopt !

Overnacht in een luxe villa met zwembad , open keuken, brulapen als gezelschap en vooral rust, jungle omgeving, genieten ..Dat dit werkt is duidelijk er worden meerdere huizen bijgebouwd in dit gebied voor soortgelijke vakanties. De backpackcultuur is er ook echt in de dorpjes zelf vanaf Puerto Viejo tot Manzanillo. De fietsers ( voornamelijk Beachcruisers ) en reggae geluiden zijn alom aanwezig. Fietsers hebben hier zelfs voorrang, naast de locals huren ook de vakantiegangers vaak een fiets voor verhuur.

Plan was nog bezoek aan NP Manzanillo en Cahuita, Manzanillo ook bekend voor vogels als een van de eersten in de vroege ochtend bezocht door Jeroen en Nicole. Mooie wandeling door tropisch regenwoud en langs de kust, helaas weinig vogels gezien in het park. Bij het uitlopen ervan meer geluk. Drukte neemt toe en wij terug naar de mannen , waar uitslapen erg werd gewaardeerd. Middag Chiquita Beach gevonden na zoeken, prachtig, veel ruimte, zandstrand, maar onstuimige zee, vloed. Koraal vlak voor de kust : Tjomme en Nicole hebben nog vissen gespot met snorkelen, maar werden ook zelf regelmatig aangespoeld op de kust. Jeroen aan het vliegvissen, met vangst en Jelte als fotograaf met een waterdichte camera in het water om alles vast te leggen. De grote pot pindakaas doet weer goede dienst samen met crackers. Bij afsluiten boodschappen gedaan en zelf pannenkoeken gebakken door Tjomme en Jeroen. Zowel in de avond als overdag kaartspel Shithead en Bonanza gespeeld met z’n 4-en onder de geur van wierook.

Jeroen nog meerdere rondjes gelopen / gereden met wisselend resultaat . Brulapen dichtbij, allemaal in de auto op weg naar de brulapen…helaas al weer verder.. Relaxen, winkeltjes bezocht, onze dagelijkse Mango , Papayo of Tamarinde con leche of aqua genoten. Heerlijk onder deze temperaturen! Veel zo’n en incidentele bui gehad in dit gebied .

Laatste dag naar Jaguar rescue centrum, opgericht door 2 Spaanse biologen. Opvang voor alle dieren, naam Jaguar zelfs verkeerd Ontstaan na opvang Andere katachtigen . Dubbel dat de Entree tevens gebruik wordt voor inzetten opvang, maar dat de gids bij afsluiting ook vroeg om een gift. Uitleg ging soms wat ver voor ons, wel weer geleerd dat Tukans echte roofvogels zijn,eten eieren en jonge vogels op om vervolgens zelf een nest te beginnen.
Groene ara’s vlogen over , prachtige wilde vogels waar ze proberen deze populatie weertje doen groeien in Costa Rica, vanuit ander centrum , niet geweest wel de vogels kunnnen spotten . Op weg er naar toe drietenige ( vinger !)luiaard in de elektriciteitsabels door locals geholpen. Rescue center werd gebeld, gesproken, kunnen nu niets doen. Gebeurd dagelijks , brandweer wordt hiervoor Gebeld, gaan de luiaard bevrijden, verschillende opties, kan misschien zo doorlopen, kan verwond zijn, kan overlijden.

Na lunch weer naar een ander strandje Punto Uva. heerlijk strabd, rustige zee dit keer. Jeroen gevist (1 vis voor de locals ) ,de anderen gezwommen en genoten met een bal van het water.

Laatste nacht en door naar San JOss, lange drukke weg,m.n. In de bergen dit keer, ongeval net gebeurd zette iedereen weer op scherp.

Bijna iedereen, sommigen blijven rechts inhalen op hoge snelheid tot onze verbazing.

Laatste overnachting in Sabana m voelt beetje als thuiskomen , laatste duik in het zwembad door Tjomme en Nicole …

vuurwerk ?? Gegeten bij locals tentje op de hoek, bleek dat WK voetbal voor vrouwen ( jeugd ) werden gespeeld in het Stadion op loopafstand.
Costa Rica-Australie gevolgd op de TVschermen, hadden we het geweten dan hadden we in het staDion gezeten. Volgende dag auto terug en op naar het vliegveld, weer lange dag met overstap in Mexico ( Tjomme goed geslapen , Jelte zowaar 2 x 1 uur geslapen, Nicole zatter tussen in …. Nu weer thuis en weer wennen aan de nieuwe tijd. Temperatuur is voor ons niet anders dan gewend , hoog ? Alle indrukken en foto’s nemen we mee !!!

Geno

Mooie afsluiting van een bijzondere reis.