the-wallabys.reismee.nl

Costa Rica 2020….2022 !!

Jawel na annulering door Covid in 2020 nu toch nog de kans om onze vouchers in te wisselen bij Aeroméxico !

We vliegen via Mexico City naar San Jose in Costa Rica. Voor vertrek alle seinen op groen, geen Covid klachten en nu nog op tijd door de douane. Maximaal 4 uur van te voren aanwezig, beelden van grote rijen buiten op Schiphol, verhalen van gemiste vluchten …Maar wij hebben een wachttijd van 5-15 minuten bij de douane na soepel inchecken van de bagage. Enige maar is dat duffels en rugzakken niet altijd worden herkend door de automatische bagage afhandeling …maar staan als tweede bij de service desk. Volgens de grondstewardess van KLM zal het met de bagage wel goed gaan want Aeroméxico huurt altijd een eigen band af. Binnen 1,5 uur door de douane en jawel avondeten bij de grote gele M met uitzicht op het vliegtuig van Aeroméxico. Slapen in een vliegtuig is voor niemand leuk, maar Jelte heeft hier het meeste last van met zijn bijna 2 meter… Bij de transfer op Mexico City onverwachts een temperatuurcheck ..oef…gelukkig allemaal weer door.. Mondmasier tijdens vlucht en transfer verplicht . Jeroen heeft bedacht dat je het ook als slaapmasker kan gebruiken. Luchthaven ligt op hoogte , of helpt daardoor komt of door de reis , helemaal fit voelt Nicole zich niet. Maar door naar San Jose in Costa Rica. Na weer nieuwe stempels de bevestiging van de douane dat het mondkapje af mag in Costa Rica. Binnen 15 minuten onze felgekleurde ( geel, rood, blauw ) mee van de bagageband , de deur uit en daar staat onze taxi naar La Sabana Apartments . Vriendelijke mensen , wat een ontvangst. Aangekomen heerlijk even gelegen , de jongens iets langer . Jeroen en Nicole geld gepind in San Jose , Amerikaanse dollars en Colonnes … wat een drukte in het verkeer in San Jose. Een stadspark nog even meegenomen en door naar het avondeten bij de cafetaria van het apartement. Hoorden daar dat Nederlanders die dezelfde dag waren weggegaan helaas nog geen bagage hadden, koffers nog in Amsterdam. Vroeg naar bed en goed geslapen alle vier. Goed o.a. Costa Ricaans ontbijt ( gallo pinto = rijst met bonen en een ei )en met de bagage bij de receptie voor de taxi naar onze auto.

Leuke contacten o.a. met Maria, receptie medewerker, die verteld dat de tijden zwaar zijn in Costa Rica, uitgaven duurder, lonen ongewijzigd. Lonen overigens lager dan bijvoorbeeld in de US aldus Maria, die verteld dat zij tijdens studie meer verdiende bij de MC Donalds daar dan de gemiddelde opgeleide werknemer In Costa Rica. Taxi gearriveerd, maar helaas daar past onze bagage niet in … nieuwe taxi besteld. Met de rozenkrans en Maria in de taxi gaat het vast goed komen. Achter de rieten schermen in een buitenwijk bij Alajuela staan een aantal 4 WD klaar , onze staat uitgeklapt met daktent en luifel . Uitgebreide uitleg van Daniël en daar gaan we … eerste stop lokale supermarkt.. prijzen vergelijkbaar met NL en dan door naar Mirador Armonia, net buiten Fortuna, Prachtig uitzicht op het Arenal meer , morgen de vulkaan, nu in de wolken .. Zelf gekookt en de eerste nacht in de daktenten … regen ..regen … wind… Auto goed neergezet voor ons uitzicht de volgende dag, maar helaas we zagen zelfs het meer niet meer de volgende dag. Snel ontbijt, nat ingepakt en op naar de lunch in een lokale Soda Afgesproken met een collega van Nicole van het AMC . Heerlijke lunch , meerdere overeenkomsten , waarbij Tijn, Fenna, Jelte en Tjomme zich verbaasd afvroegen of iedereen zo van de natuur gaat genieten als je ouder wordt, hoort dat erbij ofzo ? Boomer test geslaagd . Door naar Arenal Oasis voor de night frog tour .. we kunnen daar gewoon onze tenten uitklappen op de parkeerplaats. Bijzonder 20 jaar geleden nog weiland, nu tropisch regenwoud met vele verschillende soorten dieren en planten. Onze gids zag alles en was oorknop een look a like van Zelensky. De nacht prima doorgebracht op de parkeerplaats en de volgende ochtend vele vogels gezien in de tuin …Jeroen en Nicole dan, de jongens laten deze ochtendrondes van 0600-0800 uur meestal aan zich voorbijgaan. De volgende dag in de richting van Monteverde.

Geno

Leuk om jullie avonturen weer een beetje te kunnen volgen. Een hele mooi reis gewenst. Lekker genieten.