the-wallabys.reismee.nl

Koala Hospital

Donderdag 7 januari na het inpakken en vele nastarende ogen van Australische buren die ergens jaloers lijken op onze manier van reizen, maar zelf toch liever kiezen voor hun jaarlijkse terugkerende vakantie op Flyns Beach ( boeken dadelijk alweer voor volgend jaar zei de buurvrouw :) )

Eerst nog op naar het Koala Hospital in Port Macquarie, beloofd aan de jongens.

Het Koala Hospital wordt gedraaid door vrijwilligers, opgericht door 2 mensen uit Port Macquarie jaren terug die zich zorgen maakten over het lot van de koala's.

We hadden het geluk dat we de ervaren vrijwilliger Mick troffen bij binnenkomst.

Een zeer enthousiaste en vertellende oudere vrijwilliger die als motto had :

" Important to tell the story to the younger generation,

they always do it better than we do."

We hebben erg veel geleerd van hem:

Koala's worden geboren in de buidel van hun moeder, na een draagtijd van amper 30 dagen, zitten dan ongeveer een half jaar in de buidel, daarna af en toe er uit en vervolgens zo'n 1,5 jaar op de rug van de moeder.

Als een koala wordt aangereden, wordt ook altijd als eerste door medewerkers van het koala hospitaal gekeken of er een baby in de buidel zit.

Als moeder het niet redt, of niet terug in het wild kan, bv. door verbrande klauwen of een amputatie van een been of arm, wordt de baby ( als ze 4 maanden oud zijn of ouder, anders redden ze het niet), ondergebracht bij een ervaren vrijwilliger die de baby koala mee naar huis neemt en deze thuis als een baby voedt en in huis laat rondlopen.

Op een gewicht van 2.5 kg ( 1-1.5 jaar oud ) worden ze weer teruggebracht naar het hospitaal, waar emotioneel afscheid volgt en de koala's verder groeien in een hok, gevoed door eucalyptusbladeren door verzorgers, maar alle menselijk contact wordt dan bewust verbroken, zodat ze op een gewicht van 3.5 kg worden de koala's teruggezet in de natuur.

Dit gaat goed en gebeurd altijd, als de koala's gezond genoeg zijn.

Er is ook een koala ambulance, de meeste koala's zijn er maar enkele weken tot maanden. Ze worden vaak aangereden, door motoren en auto's, koala's zien niet zo goed en zien geen gevaar in autolichten , waardoor ze vaak pas laat aan de kant gaan.

Oja , Floor, ze eten slechts 60 soorten eucalyptus van de 900 soorten die er zijn in Australie.

Ze leven solistisch en de verzorging van een jonge koala komt altijd neer op de moeder.

Als een koala in het hospital is geweest zie je dat aan een geel oormerkje. Vrouwtje in het rechter, mannetje in het linker oor.

John Williamson, Australische zanger, bij ons bekend van vorige reis, ondersteund het hospital en komt volgens Mick geregeld even kijken zonder ophef, gewoon geinteresseerd.

Momenteel staan er overal koalabeelden in de regio die gemaakt zijn ter ondersteuning van het hospital,o.a degene die bij het Hospital staat , gemaakt door John Williamson, die daarbij de naam Jean, de vrouw die het Hospital heeft opgericht in een hart heeft geschreven, vanwege zijn bewondering voor haar.

Eerder heeft hij in de jaren 80 de opbrengsten van de CD Blinky Bill aan het Hospital gegeven.

En oja nog een tip, als je ze zoekt, de koala's, kijk op de grond onder de bomen. Ze poepen meer dan 100 keer per dag, dus als je veel poep ziet onder een boom, kijk dan omhoog naar de koala.

Mond dicht, zoals Mick zei tegen de boys.

Jelte overweegt straks terug te keren als vrijwilliger van overseas voor 3 maanden, er is een wachttijd voor !!

Geno

Klinkt als een mooie stageplaats Jelte. Schrijf je nu maar vast in.....