the-wallabys.reismee.nl

Nullarbor ervaringen

Nullarbor ervaringen

Balladonia eerste stop,zoals velen met ons, museum bezocht waar een deel van de satelliet Skylab te zien is , neergestort in 1979 in Balladonia.

Destijds dag later telefoontje van president Jimmy Carter naar De Roadhouse in Balladonia om excuses aan te bieden voor het neerstorten hiervan en de garantie dat de USA bijdraagt aan eventuele kosten.

Miss Universe van de USA was voor de Miss Universe verkiezingen in Perth in 1979 en is naar Balladonia afgereisd om op de foto te gaan met het neergestorte deel.

Vervolgens is dat stuk vervoerd naar Perth om te laten zien bij de afsluitende show van de miss Universe verkiezing.

Helaas, podium was hier niet op berekend, dus ingestort ...

Wat mensen allemaal al niet doen.........

Langs de Nullarbor, een paar jonge emu's, af en toe een levende , maar vooral meer dan 100 dode kangoeroes langs de kant van de weg. Zelfs een dode koe zien liggen langs de weg, dat moest een behoorlijke klap gegeven hebben.

Dingo's zou je kunnen zien, zijn door ons niet waargenomen, volgens de pompbediende vallen ze slecht op, hebben de kleur van het overal aanwezige verdorde gras, geel dus. En s'morgens vroeg toch wel de beste tijd.

De wedge tail eagle (tip to tip 210cm) wel meerdere malen, zoals we al schreven, erg makkelijke prooi voor hen die dode beesten .

Bij de lunch gesproken met een gezin ( man Italiaanse afkomst )die op vakantie ging vanuit WA naar de sunshine Coast , leuke contacten.

Overnacht bij Mundrabilla Roadhouse, powered site, net als enkele anderen.

Voorbijrazende Road Trains , maar prima geslapen !

Bijzondere sfeer in de Roadhouses, soms enigszins wat "verlopen" personeel, maar heel vaak , frisse, jonge meiden die van aanpakken weten.

Kerstgroet aan alle Truckers en reizigers groots onder de toonbank.

Meerdere kruizen en graven ?? aan de overzijde van de weg, niet nagevraagd, omgekomen reizigers/truckers ? Of mensen die Mundrabilla Roadhouse als thuishaven hebben ?

Volgende ochtend, goed contact met onze Aussie Neighbours, Melbourne, Dave, Peggy, Evelyne (12), Landon (10) en little dog, on their way to Esperance.

Met een cricketbad van Landon ( elke Australische scholier krijgt er 1 )een golfballetje weggeslagen cricketles gehad en muziekvoorkeuren uitgewisseld.

Keep in contact again !

Overal aangegeven , fruit and vegetables controle op de grens van WA naar SA, zoals bij alle staten in Australië.

Nicole had zich ingelezen, dus iedereen voorbereid, slimme actie van Jeroen, avond voordien alle groente gekookt, dan mag het wel de grens over :)

Voor de grens wedstrijd wie eet de meeste appelen in een half uur, en aangekomen bij een beambte gestopt, Jeroen geeft de zak met laatste appelen en klokhuizen aan de beambte.

"No sir, this is a police control, fruit check is 400 km further in Ceduna."

Haahhhh, wij allen behalve Nicole, behoorlijk misselijk lopen eten aan de inmiddels 9 appels , maar goed...

Oftewel check rijbewijs en blazen voor de driver, Nicole dit keer, 0.0 by the way.

Fruit controle vond ook echt plaats in Ceduna, controleur kwam in onze camper om te controleren. Volgens Tjomme had hij best een appel kunnen verstoppen, maar dat hebben we niet gedaan.

Jeroen vroeg nog aan de controleur of deze controles nou echt helpen, fruitvliegen komen er toch wel, denken wij nuchtere Hollanders.

Maar volgens de controleur was de mediterannean fruitfly overal in WA, maar nergens in SA door de controles.

En een fruitvlieg in de camper dan ? Die overleeft de rit niet volgens de controleur.

Misschien heeft hij een puntje??

Anyway het zal toch iets doen, anders blijven ze die controles niet zo strict uitoefenen denken wij.

Prachtig uitzicht over de kliffen , vlak voor Head of Bight, waar we niet naar toe zijn gegaan, omdat het nu geen "walvissentijd" is volgens de locals.

En we zijn wel eigenwijs, maar zoo eigenwijs...

Hadden we graag gedaan, maar helaas, waarschijnlijk zijn dit ook de kliffen die oma bedoeld.

Nullarbor roadhouse tussenstop, walvis met kerstversiering om; grappig je komt weer mensen tegen die je eerder ook hebt ontmoet.

Mensen zijn toch gewoontedieren ...we doen vaak allemaal dezelfde tussenstops etc.

Koffie onderweg is duur,maar duurt ook 20 minuten voor het is gemaakt, hoe dat kan ??

Yalatha Aboriginal Land gepasseerd, van oma gehoord en gelezen dat aboriginals hun waar komen verkopen langs de kant van de weg.

Bij onze tussenstop in dit gebied, hier niets van vernomen, maar mogelijk net wrong time,wrong place.

We zien wel steeds meer aboriginals , zo ook in Ceduna, waar we na 2 dagen aankomen.

Bij gtede bottle shop in Ceduna wordt pas afgerekend na je identificatie met rijbewijs of paspoort.

Blijkt bij navraag dat dit is vanwege een groot alcohol probleem in deze regio.

In Ceduna zien we ook de aboriginals die niet altijd mee kunnen met de snelle maatschappij op de hoeken van de straat, het maakt indruk en geeft ook stof voor nadenken.