the-wallabys.reismee.nl

Tsaobis Leopard Natural Park

Tsaobis Leopard Natural Park

Na goede nacht weer verder richting de volgende tussenstop.
Damaraland is ons doel, tussenstop naar Spitzkoppe gezocht, proberen Tsaobis Leopard Natural Park, er staat een tentje op de kaart, verder kunnen we hier niets over terug vinden in onze boekjes.
Onderweg jawel onze eerste giraffen gespot, bijzonder .
Weer een soort stokstaartjes , met grappig gedrag en dan verder. Ja bijna afslag gemist, Leopard staat doorgestreept met plakband, wat dit inhoudt weten wij niet.
Na 9 km zand en hobbel weg komen we in een oase, na zoveel droogte veel groene struiken en bomen en .. Huisjes... 2 enthousiaste vrouwen die opstaan en ons ontvangen. Zeker kunnen we slapen hier op de camping, ze gaan meteen de douche schoonmaken, door de wind heeft dit geen zin om dit vooraf te doen.
Wat een rustplekken, het blijkt een resettlement te zijn van de regering, kans op werk voor Namibianen, dit is helaas 1 van de weinigen die werkt.
Dit lezen we terug in de teksten inu de hartverwarmende binnenpatio, afgedicht met linnen doeken.
De minister van landbouw is hier 2 jaar terug nog geweest en noemde het een meditatie moment, herkenbaar.
Hilma en Christel ( Navambo en Damara) zijn vriendelijk, willen ons graag helpen en voor ons niet duidelijk welk deel zwart en welk deel wel geregistreerd wordt .
Te denken aan kaart en route voor 4 WD road achter het park, drankjes, 2 x English breakfast, warme maaltijd, voor Tjomme wordt enthousiast nagedacht wat ze kunnen bieden aan een vegetariër.
Er werken nog 2 jongens ( Navambo ) op het terrein en 1 avond zit de gettenherder ook op de patio tv te kijken, hij wil zijn stoel af staan als wij binnenkomen voor een drankje. Blijft vervolgens zitten, kennelijk lagere rang, zit achter de andere 2 jongens die aan de bar TV kijken.
De douches en toiletten kunnen niet op slot, wat we vaker meemaken, deze zijn prachtig afgewerkt met linnen en het is douchen in de openlucht.
Een donkey ( nee geen ezel haha) zorgt door verbranden van hout dat we warm water hebben, ook dit is meer regelmaat dan uitzondering als er een douche is op onze kampeerplekken.
De 4WD road willen we natuurlijk wel rijden, WoW dat hebben we geweten, wij waren op zoek naar zebra's en apen die er zouden zijn, maar niet door ons gezien tijdens deze tocht. Wel de adrenaline op hoog niveau bij ons allemaal, ook bij Jeroen die meestal roept dat het wel meevalt en dat de auto alles aan kan.
Half hangend op een ravijntje en niet direct weten hoe verder te rijden, gaf onze ervaring van Dangerous Roads wel een boost.
OEf, wel bijzonder, daarna terug via mulle zand van de droge bedding van de Swakop river. Bijna vorm van autocross , maar zonder schade aan de auto's.
Jelte en Tjomme hebben meegestuurd en genoten.
Christel verteld dat haar moeder in Spitzkoppe woont, wij zeggen grappend dat we dan misschien bij haar in de tuin mogen slapen als er geen plek is op de camping.
Ze reageert niet echt, later denken we te snappen waarom, via allerlei townships komen we bij Spitzkoppe. Tsja wij maar praten over kamperen bij haar op het erf.
Spitzkoppe beginnen we met een high five , bij navraag was namelijk alles bij herhaling vol, maar bij aankomst, geen probleem, zoek een spot uit. Enjoy your stay.!
Wat een gebied, daarover later meer.

Moos

Ik hoor dat jullie het leuk hebben daar! Dat vind ik leuk om te horen! En leuk dat daar zo aardige mensen zijn. Nog heel veel plezier daar en groetjes uit Nederland!
Groetjes Moos